תפריט

סוכרת בצבא, לחץ נפשי, תביעה נגד משרד הביטחון

דף הבית סוכרת בצבא, לחץ נפשי, תביעה נגד משרד הביטחון
סוכרת בצבא

סוכרת בצבא יכולה להתפרץ בעקבות לחץ נפשי חריג וגם מטראומה גופנית.

במקרה של התפרצות סוכרת בצבא על רקע לחץ נפשי או טראומה ניתן להגיש תביעה נגד משרד הביטחון, לקבל טיפול רפואי וגם הכרה ופיצוי.
לא בכל מקרה ניתן להגיש תביעה על סוכרת בצבא ולכן רצוי מאוד להתייעץ עם עורך דין משרד הביטחון לפני הגשת תביעה על סוכרת.

סוכרת בצבא מסוג 1 – סוכרת נעורים

סוכרת מסוג 1 היא מחלה אוטואימונית שעלולה להתפרץ כתוצאה משילוב של גורמים סביבתיים (נרכשים) עם גורמים גנטיים (מולדים).
המחלה מתפתחת כאשר נפגעת היכולת של הגוף לייצר את ההורמון אינסולין, שאחראי על איזון רמות סוכר בדם, וזאת בשל הרס של תאי הביטא בלבלב.
אדם יכול להיוולד עם נטייה הגנטית לפתח סוכרת מסוג 1 אך אם במהלך חייו לא ייחשף לגורם הסביבתי, שמהווה "Trigger” אז יתכן ולא יחלה בסוכרת כלל.

הקשר בין לחץ נפשי להתפרצות סוכרת בצבא סוג 1

מצבי סטרס קיצוניים עלולים להוביל להפרעה במערכת העצבים האוטונומית ובכך לחוסר איזון ופגיעה במערכת החיסונית העלולה לפגוע  בתאי ביטא בלבלב ולגרום לסוכרת מסוג 1.
עם זאת, יש להדגיש שהוכחת הקשר הסיבתי בין סטרס וסוכרת בבני אדם הוא בעייתי, מאחר וקיים קושי מתודולוגי בביצוע מחקר בו אנשים ייחשפו לסטרס, נפשי ו/או גופני.

התפרצות סוכרת בצבא סוג 1 אצל חיילים

לאור ריבוי מקרים של הופעת סוכרת בקרב חיילים וחיילות לאחר אירוע סטרסוגני, ביקש משרד הביטחון מהאגודה הישראלית לסוכרת להתייחס לשאלה האם קיים קשר בין שרות הצבאי להתפרצות סוכרת בצבא.

הועדה שהוקמה לבקשת משרד הביטחון, שהורכבה ממיטב המומחים בארץ, הכינה מסמך שקובע את הדבר הבא:

"באם החייל עבר אירוע קשה רפואי או נפשי, בסמוך מאד להתגלות הסוכרת ניתן ליחס לאירוע תפקיד של גורם לחשיפת הסוכרת, וכן כגורם להאצת תהליך הרס הלבלב. מבלי לפגוע מכלליות האמור לעיל, ובמידה והסוכרת תתגלה תוך 3 חודשים מהאירוע, יש לקבוע כי יש קשר בין שני האירועים."

ועדה נוספת שהוקמה על ידי מנכ"ל משרד הבריאות, וכללה מומחים מהשורה הראשונה הקשורים לסוכרת מסוג 1, קבעה אף היא מסקנות דומות ולפיהן:

"המחקרים שבדקו את הקשרים בין דחק לבין הופעת סמ"1, (סוכרת מסוג 1), סובלים ממגבלות כגון:……..מרבית המחקרים הינם רטרוספקטיביים. למרות המגבלות, קיימות עדויות אפידמיולוגיות לכך שדחק נפשי עלול להקדים ביטוי קליני של סוכרת מסוג 1".

"בהערכת מקרים פרטניים יש לקחת בחשבון את אופי הדחק, ועוצמתו ואת משך הזמן בין חשיפה לדחק לבין הופעת הסוכרת. כמו כן יש לבחון את הסיכון התיאורטי והמעשי לפתח סמ"1 על בסיס נתונים משפחתיים ומעבדתיים".

גם בספר  Textbook of Diabetesשל HOLT וחבריו, מהדורה חמישית, משנת 2017, מוזכר הסטרס כגורם אפשרי להתפתחות סוכרת מסוג 1 בטבלה שמכילה את רשימת גורמי הסיכון הסביבתיים/נרכשים העיקריים, הגורמים לסוכרת מסוג 1, שאחד מהם הוא Psychological stress.

התפרצות סוכרת בצבא מסוג 2

סוכרת מסוג 2 היא מחלה המתבטאת ברמות סוכר גבוהות מהנורמה, שהחולים בה עלולים לסבול מפגיעה בכליות, במערכת העצבים ההיקפית, בעיניים, ברגליים ובמוח.

בדומה לסוכרת מסוג 1, גם כאן הגורמים העיקריים להיווצרות המחלה הם הגורם הגנטי והגורם הסביבתי וגם כאן למצבי סטרס נפשי השפעה על היווצרות המחלה.

בספר הרפואה,of Diabetes  Textbook, המוקדש כולו למחלת הסוכרת, במהדורה החמישית משנת 2017, נרשם הדבר הבא:

"People who report chronic stress, low stress resilience, sleeping problems, or depression are at increased risk of developing type 2 diabetes nellitus".

ממשפט זה אנו למדים שהרפואה  מכירה בקיומו של קשר סיבתי בין לחץ נפשי, דכאון, בעיות שינה לסוכרת מסוג 2.

קיים קשר בין סטרס לבין סוכרת בצבא

בשנת 2016 הוקמה ועדה מטעם המועצה הלאומית לסוכרת בראשותו של פרופ' מיכה רפפורט  המכונה: "הוועדה לבחינת הקשר בין דחק נפשי מקדים לפריצת ו/או החמרת מחלת הסוכרת אשר קבעה כי קיימת עדות מדעית ענפה בדרגה A התומכת בקשר בין סטרס וסוכרת מסוג 2 וסוכרת מסוג 2 על רקע PTSD

התייחסות בתי המשפט לסוגיית התפרצות סוכרת בשירות:

ע"נ (שלום חי') 403/02 קרסנו נ' משרד הביטחון אגף השיקום קצין התגמולים (פורסם בנבו, 10.11.2004) נדון ערעורו של חייל, אשר החל שירותו ביחידה מובחרת ממנה הוא הודח והמשיך למסלול של שנה וחצי בסיירת נח"ל.
כחודשיים לפני סוף המסלול הוא זומן לשיחת "קו אדום", שמשמעותה אזהרה לפני הדחה, ולאחריה הוא נכנס למתח ומשבר דיכאוני, וכעבור כשלושה שבועות אובחן כלוקה במחלת הסוכרת.
ועדת הערעור (בראשות השופט גנון) קבעה כי האירועים שהחייל היה נתון בהם עובר להתפרצות מחלתו היו אירועים חריפים ובעלי עוצמת דחק מיוחד.
ע"נ (שלום חי') 63/03 נווה נ' קצין התגמולים (פורסם בנבו, 27.10.2005), בו נדון עניינה של חיילת שאובחנה כלוקה בסוכרת מסוג 1 זמן קצר לאחר שחוותה לחצים בהיותה מ"כית בקורס סמב"ציות,  קבעה ועדת הערר (בראשות השופט א' גנון) כי מדובר באירוע דחק חריף, אשר ניתן לייחס לו את הופעת המחלה והתפרצותה.
ע"א (מחוזי ת"א) 2972/04 טל נ' קצין התגמולים (פורסם בנבו, 1.1.2007) דובר בחיילת שאובחנה כלוקה סוכרת לאחר ששירתה במשך שלושה חודשים כסמלת מבצעים במוצב שהיה ממוקם בגבול הצפון כמוצב "חודר", מעבר לגדר הביטחון.
בית המשפט המחוזי קבע כי תנאי השירות במוצב, שכללו משמרות ארוכות בחדר מבצעים, רצופות באירועים ביטחוניים, התרעות, כוננויות, אזעקות וחוסר שינה מעידים על קיומו של דחק חריג.
ע"ו (מחוזי י-ם) 14947-10-14 פלוני נ' קצין התגמולים (פורסם בנבו, 29.12.2015) נדון עניינו של שוטר בדרגת פקד, אשר אובחן כסובל ממחלת הסוכרת זמן קצר לאחר שמערכת יחסיו העכורה עם מפקדו, שהייתה רוויית הכפשות והאשמות, הגיעה ל"נקודת רתיחה".
בית המשפט קבע שהוכח אירוע דחק נפשי קשה.
ע"ו (מחוזי ת"א) 8884-12-15 רז נ' קצין התגמולים (פורסם בנבו, 5.12.2016) דובר בחיילת שסבלה מלקות שמיעה, והגיעה למטווח ירי. בשל לקות השמיעה, שנוסף לה הרעש הסביבתי, היא לא שמעה את הוראות הבטיחות שניתנו לה, וכשנשמעה לדרישה התקיפה להשתמש באטמי אוזניים "אחרת יבולע לה", היא לא הצליחה לשמוע את הפקודות, הוציאה את האטמים וזכתה לצעקות ממפקד המטווח.
היא החזירה את האטמים אבל ממראה פניהם של המפקדים היא הבינה שהם כועסים עליה מאוד וצועקים עליה. היא פרצה בבכי היסטרי, וזמן קצר לאחר מכן החלה לחוש בצימאון יתר וצורך בהשתנה דחופה.
כעבור שלושה ימים התפרצה אצלה מחלת הסוכרת. בית המשפט המחוזי קיבל את ערעורה של החיילת על החלטת ועדת הערעורים, וקבע, בין היתר, כי היא  חוותה אירוע דחק חריג.
ענ (ראשל"צ) 20420-10-14 פלוני נ' קצין התגמולים-משרד הביטחון-אגף השיקום הוכח ברמה של "מתקבל מאוד על הדעת" כי יש קשר בין תנאי השירות של המערער – הדחק שחווה בחודשים מרץ-אפריל 2008 – לבין התפרצות מחלתו.
אמת, לא ניתן לשלול אפשרות שהמחלה הייתה מתפרצת ביום מן הימים גם אלמלא הדחק בשירות, אך אפשרות זו היא בגדר ספקולציה.
בפועל המחלה הופיעה בשל דחק בשירות. בנסיבות העניין ובשים לב לפסיקה הנוגעת להתפרצות של מחלות קונסטיטוציונליות עקב תנאי שירות, מצאנו כי יש להכיר במערער בקשר של גרימה.

תביעה נגד משרד הביטחון על מחלת סוכרת

במקרה של התפרצות סוכרת בצבא ניתן להגיש תביעה במקרה ובסמוך להתפרצות המחלה נמצאתם בסטרס חריג או עברתם טראומה נפשית או גופנית.
הגשת תביעה נגד משרד הביטחון במקרה של התפרצות סוכרת בצבא תסייע לכם בקבלת טיפול רפואי למחלה וגם בהכרה ובשיקום במקרה של הכרה.

לחצו כאן למידע נוסף על תביעה נגד הצבא.

ערעור על החלטת קצין תגמולים בנושא סוכרת בצבא

במקרה וקצין התגמולים קובע שלא הוכח קשר סיבתי בין השירות הצבאי לבין פרוץ המחלה, ניתן להגיש ערעור לועדת הערעורים.
את הערעור יש להגיש תוך 30 ימים ממועד קבלת ההחלטה אשר דחתה את תביעתכם על סכרת.
בסמכות בית המשפט לבטל את החלטת משרד הביטחון ולקבוע שקיים קשר בין תנאי השירות לבין מחלת הסוכרת.

לחצו על הלינק לקבלת מידע נוסף לגבי ערעור על החלטת קצין תגמולים

עורך דין משרד הביטחון מומחה להגשת תביעה במקרה של סכרת בצבא

במידה וחליתם בסוכרת במהלך שירותכם , וברצונכם להסתייע בעורך דין משרד הביטחון ולהגיש תביעה להכרה על סוכרת או ערעור לבית משפט במקרה ותביעתכם נדחתה, תוכלו לפנות למשרדנו ולקבל סיוע מעורך דין משרד הביטחון מומחה בטיפול בתביעות סוכרת.

סוכרת בצבא

אנו נלווה אותך בכל התהליך בצורה אנושית, מקצועית ומהימנה.
ניתן לבצע את כל התהליך בטלפון, בשיחת זום או בפגישה פרונטלית לבחירתך.

לשיחת יעוץ ללא עלות השאירו פרטים:

    אולי יעניין אותך גם...

    אחוזי נכות פיברומיאלגיה

    מספר מילים על פיברומיאלגיה פיברומיאלגיה היא מחלה שגורמת לכאב כרוני מפושט ברקמת החיבור והשרירים שאליה מתווספת לרוב עייפות כרונית. מה…

    משרד הביטחון אגף השיקום

    משרד הביטחון אגף השיקום

    אגף שיקום משרד הביטחון משרד הביטחון אגף השיקום הוא גוף ממלכתי שהוקם בכדי לטפל בנכים שנפגעו במהלך ועקב שירותם הצבאי…

    קביעת אחוזי נכות על ידי ועדות רפואיות

    ועדות רפואיות משרד הביטחון – לא מפחידות כמו שאתם חושבים !

    ועדות רפואיות משרד הביטחון – דגשים חשובים במאמר זה אסביר על ועדות רפואיות משרד הביטחון, אמליץ כיצד להתכונן לועדה הרפואית,…

    תביעה למשרד הביטחון – טפסים

    תביעה למשרד הביטחון – טפסים

    טפסי תביעה נגד משרד הביטחון – עו"ד משרד הביטחון שחר המאירי הגשת תביעה נגד משרד הביטחון מוגשת על גבי טופס…

    מדריך כיס לתביעה נגד משרד הביטחון

    פריצת דיסק בצבא | בלט דיסק | כאב גב תחתון

    לוחמים ולוחמות בצבא עלולים לסבול מפריצת דיסק וכאב גב תחתון במהלך השירות בצבא חיילים וחיילות, בעיקר ביחידות הלוחמות, עלולים לסבול…

    משרד הביטחון אגף השיקום

    פרופיל צבאי

    משמעותו של פרופיל צבאי השרות הצבאי דורש מהחייל עומסים גופניים מורכבים שהוא אינו רגיל להם בחייו האזרחיים. כדי למנוע פגיעה…

    תביעה למשרד הביטחון

    אחוזי נכות פוסט טראומה

    אחוזי נכות על פוסט טראומה נקבעים על ידי הועדה הרפואית בהתאם לתקנה 34 א׳ לתקנות הנכים (מבחנים) לקביעת דרגת נכות….

    תיקון חוק הנכים

    תיקון חוק הנכים (תגמולים ושיקום) – נכה צה"ל או נכה ביטוח לאומי

    חוק נכי צה"ל או ביטוח לאומי נכון להיום, מאפשר חוק הנכים לכל חייל שמשרת בשירות חובה וקבע, לרבות לשוטרים, סוהרים,…

    דילוג לתוכן