תפריט

פגיעה נפשית בצבא

דף הבית פגיעה נפשית בצבא
פגיעה נפשית בצבא

חיילים הנפגעים נפשית בצבא

חיילים שמשרתים בצה"ל נחשפים לא פעם למצבי לחץ סיכון ודחק נפשי וכתוצאה מכך עשויה להופיע אצל חלקם פגיעה נפשית שמלווה אותם שנים רבות לאחר השירות. לעתים תופיע הפגיעה הנפשית בסמוך לאחר תקופה מלחיצה ו/או לאחר התעללות ו/או לאחר אירוע חריג וקיצוני, אצל אחרים תתפתח הפגיעה הנפשית לאורך זמן, תוך התדרדרות הדרגתית עד הגעה למצב פסיכוטי.

סוגי הפגיעות הנפשיות במהלך השירות הצבאי

כאשר אנו מדברים על פגיעה נפשית בצבא, נהוג להבחין בין שתי סוגי פגיעות נפשיות – הראשונה, פגיעה מסוג פוסט טראומה, הלם קרב (PTSD) או בשמה המקצועי – הפרעה בתר חבלתית, הפגיעה השנייה – מחלות נפש, למשל סכיזופרניה ודיכאון. פוסט טראומה אופיינית אצל חיילים שחוו אירועי דחק טראומתיים ומשמעותיים שהיו כרוכים בחשש ממשי לחייהם ולקיומם או לשלמות גופם, בעוד מחלות נפש כגון סכיזופרניה ודיכאון אופייניות אצל חיילים שחוו קושי בשירות, לחצים נפשיים, התעללות וכיוצב'.

הכרה של פגיעה נפשית בצבא

חייל אשר נפגע נפשית בצבא, בין אם מדובר בפגיעה מסוג פוסט-טראומה ובין אם מדובר בפגיעה נפשית כגון סכיזופרניה או דיכאון, זכאי עם שחרורו משירות לפנות למשרד הביטחון ולבקש הכרה בזכותו כנכה לפי חוק הנכים (תגמולים ושיקום). במסגרת תביעתו, נדרש החייל לתאר את מצבו הנפשי ואת האירועים שחווה במהלך שירותו, שלטענתו גרמו להתפרצות מחלתו, או להחמרתה. לעתים, יהיה צורך להגיש למשרד הביטחון חוות דעת רפואית – משפטית בדבר קיומו של קשר סיבתי בין תנאי השירות למחלה.

פגיעה נפשית בצבא

תהליך הכרה של פגיעה נפשית בצבא

חשוב לדעת כי לצורך קבלת "הכרה" כנכה על ידי משרד הביטחון, אין זה מספיק לטעון כי "התגייסתי בריא לצבא ויצאתי חולה", אלא יש להוכיח קיומו של קשר סיבתי בין התפרצות הפגיעה הנפשית לבין אירועים ספציפיים שאירעו תו"כ שירות והינם ייחודיים לשירות, משרד הביטחון לא יקבל טענות כגון "בגלל שלא התקבלתי לקורס התפרצה אצלי מחלת נפש" או "מפקדיי נזפו בי ונלחצתי מזה" ולכן על התובע להתייחס לאירועים מלחיצים מבחינה אובייקטיבית, ולא רק סובייקטיבית, שכאמור הינם ייחודיים לשירות צבאי.

חייל שפגיעתו הנפשית הוכרה על ידי משרד הביטחון יופנה לוועדות רפואיות לקביעת דרגת נכותו, ולאחר מכן תיבחן זכאותו לטיפול ושיקום בהתאם לשיעור נכותו.

מורכבת התביעה על פגיעה נפשית בצבא

לאור מורכבות התביעות הקשורות לפגיעה נפשית בצבא, מומלץ כי בטרם הגשת תביעה תיוועצו עם עו"ד המתמחה בייצוג תובעים מול משרד הביטחון, על מנת שתבחנו סיכוייכם, יובהר כי לא כל תביעה מתקבלת ולכן טרם הגשת התביעה כדאי לשקול האם עדיף לפנות למשרד הביטחון או למוסד לביטוח לאומי, או לגורם ביטוחי. קבלת ייעוץ טרם נקיטת הליכים חיונית מאוד ועשויה למנוע מכם עגמת נפש רבה והוצאות כספיות מיותרות.

חשוב להדגיש כי המידע במאמר זה על פגיעה נפשית בצבא מובא באופן כללי לידיעה בלבד ואינו מהווה יעוץ משפטי, לעולם יש לבחון כל מקרה לגופו בכדי למצות את כלל הזכויות, ולפעול בדרך הנכונה ביותר עבורכם. 

לקבלת ייעוץ ראשוני ובחינה פרטנית של סיכויי תביעתכם אתם מוזמנים להשאיר פרטים וניצור קשר בהקדם.

אנו נלווה אותך בכל התהליך בצורה אנושית, מקצועית ומהימנה.
ניתן לבצע את כל התהליך בטלפון, בשיחת זום או בפגישה פרונטלית לבחירתך.

לשיחת יעוץ ללא עלות השאירו פרטים:

    אולי יעניין אותך גם...

    נכות משרד הביטחון

    נכות משרד הביטחון

    נכות משרד הביטחון נכות משרד הביטחון – לאחר הגשת תביעה למשרד הביטחון, להכרה בנכות לפי חוק הנכים (תגמולים ושיקום) יבחן…

    איך מקבלים הכרה וגם אחוזי נכות גבוהים על פוסט טראומה במשרד הביטחון

    פוסט טראומה, אחוזי נכות, תביעה נגד משרד הביטחון ועדות רפואיות וכל מה שבינהם :   מדי יום ומדי לילה נמצאים…

    אחוזי נכות פיברומיאלגיה

    מספר מילים על פיברומיאלגיה פיברומיאלגיה היא מחלה שגורמת לכאב כרוני מפושט ברקמת החיבור והשרירים שאליה מתווספת לרוב עייפות כרונית. מה…

    פגיעה נפשית בצבא

    פגיעה נפשית בצבא

    חיילים הנפגעים נפשית בצבא חיילים שמשרתים בצה"ל נחשפים לא פעם למצבי לחץ סיכון ודחק נפשי וכתוצאה מכך עשויה להופיע אצל…

    מדריך כיס לתביעה נגד משרד הביטחון

    תביעה נגד משרד הביטחון  – מדריך כיס

    מדריך כיס לתביעה נגד משרד הביטחון חייל שוטר או סוהר, שחלו ו/או נפצעו במהלך שירותם, רשאים לפנות למשרד הביטחון, ולהגיש…

    תביעה על החמרת מצב במשרד הביטחון - בדיקה מחדש

    תביעה על החמרת מצב במשרד הביטחון – בדיקה מחדש

    תביעה על החמרת מצב במשרד הביטחון – הגדלת אחוזי נכות המידע שנביא במאמר זה עשוי להוביל להגדלת אחוזי הנכות והוא…

    משרד הביטחון אגף השיקום

    פרופיל צבאי

    משמעותו של פרופיל צבאי השרות הצבאי דורש מהחייל עומסים גופניים מורכבים שהוא אינו רגיל להם בחייו האזרחיים. כדי למנוע פגיעה…

    קרע ברצועה צולבת בצבא

    תביעה על פריקת כתף בצבא

    פריקת כתף בצבא יכולה להופיע במהלך השירות הצבאי בקרב חיילים וחיילות, בעיקר ביחידות הלוחמות. פריקת כתף תופיע ברוב המקרים על…

    דילוג לתוכן